Naturfag.

Tuesday, May 02, 2006

Der fiskes og snakkes i Abkær mose.

Photobucket - Video and Image Hosting
Vi har alle travlt med at undersøge de forskellige dyr, og Ida har virkeligt noget at se til, for alle de studerende er optaget at undersøge, iagttage og reflekterer over de forskellige "kræ".

Når vi skal ud at virke som pædagog, så er det vigtigt, at vi er i stand til at kunne give en klar og inspirerende instruktion i brug af redskaber og arbejdsmetoder.


Her vil vi eksempelvis fange smådyr i et vandhul, og så drejer det sig om, at jeg allerførst viser, hvordan man fylder rent, klart vand i akvarier og spande, da et vandhul hurtigt kan blive plumret og uklart, når først vi er gået igang med aktiviteten.

Derefter kan jeg så vise og demostrere, hvordan man kan fange smådyr, ved at jeg forsigtigt tager ketsjen forsigtigt nedefra og op på stængler og blade af vandplanter, for her formodes dyrerne at sidde og gemme sig. Derefter kan jeg vise, hvordan andre typer dyr kan fanges, ved at jeg fisker i ottetaller hen over bunden.

Den medbragte fotobakke vil jeg bruge til at vise brugerne, at man kan vippe indholdet fra sigten ned i denne bakke, og så lidt vand i bakken samt prøve at sortere dyrende og planterne. Derved kan brugerne (F.eks. børnene) rigtigt gå igang med at sortere materialet og se om de kan få øje på alle smådyrerne.

Hvis man vil se smådyrerne lidt tydeliger, kan man komme dem i et lille feltakvarium, en kyvette, og derved betragte dem nærmere. Hvis man synes, at dyrerne skal føle sig hjemme, kan man putte lidt vandplanter og nogle småsten i kyvetten , og så derefter studerer dyrets adfærd.

Det er godt, når der er blevet vejledt i arbejdsgangen, for så bliver brugerne inspireret til at gå igang, med nærmere at undersøge de enkelte dyr og deres adfærd.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home