Naturfag.

Thursday, March 02, 2006

Mine sanser udfoldes, når jeg er i min biotop.

(Biotop)

Her kan jeg bruge alle mine sanser.

Da jeg sidst var i/på min biotop(Den 2. marts 2006),fornemmede jeg en ro og stilhed, der var så utroligt roligt her. Det - eneste jeg hørte - var et par småfugle synge, hvilke fugle det var tale om, kunne jeg ikke se, for de var højt oppe i træerne. Deres sang minder om en af de små sangfugle, vi har i de danske haver.

Jeg ser snedækket skovbund og en renhed midt i naturen, der er fyldt med blade og kviste. Jeg fjerner nogle blade ved en gammel trærod, og fornemmer lugten af frisk jord.
Det er vinter, det er koldt, men alligevel dejligt frisk og luften er tør og ren. Jeg tager den rene sne op i hånden, mærker at den er kold, tager den op til munden smager på den. Den smager som sne gjorde, da jeg var barn, her oplever jeg en gentagelse af barndommens glæder, og alligevel er jeg midt i en storby, og dog så alligevel midt i naturen. Mine tanker bliver ledt hen i retningen af frihed og en afslappelse, der munder ud i en tilfredsstillelse af at være ude i naturen. Her opdager jeg, at muligheden for at bruge alle sanser på en gang er tilstede, hvis jeg griber den, og det gør jeg.

De næste gange jeg er i min biotop, vil jeg mere gå i dybden med sanserne, hvor jeg vil dele oplevelsen mere op i de enkelte af de forskellige sanser, og på den måde tage temaet op med sanserne.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home