Naturfag.

Sunday, May 14, 2006

Her er lidt flere pædagogiske overvejelser fra mig.

Den voksnes rolle i det pædagogiske forløb.


  • vær den nysgerrige, kærlige og engagerende voksne fagperson.
  • skabe en fast base i naturen.
  • knyt enhver oplevelse til børnenes hverdagsforstillinger.
  • lyt til børnenes kropsprog og spørgsmål.
  • lad børnene være praktikerne- derved erkender og lærer de.
  • giv tid til fordybelse, undren og reflektion.
  • læse relevandt literatur for børnene.
  • stille alders/udviklingssvarende krav og forventninger til børnene.
  • lad barnet/brugeren få tid til at udforske verden.
  • giv masser af mulighed for fysisk udfoldelse.
  • barnet/ brugeren skal have mulighed for at hvile ud mellem aktiviteter og stimulation.
  • vær parat med inspiration, ideer og forslag til aktiviteter der kan skabe råstof til fornyet leg, læring og udvikling.
  • vær klar til at pege, vise, fortælle og snakke om det vi ser og oplever.
  • udvise begejstring og angagement, det smitter.

I de Fem aldre, (Ole S. Larsen, Forlaget Systime, 2. udgave, 1.oplag, side 15) har jeg læst om og jeg har derefter taget udgangspunkt i Jean Piaget tankegang, og jeg har valgt at lave en kombination af planlagte aktiviteter, og lade børnene bruge deres egen fantasi og fordybelse. Piagets pointe er at læring og erkendelse er en dynamik mellem assimilation og akkommodation.

Assimilation er når nye sanseindtryk optages i en eksisterende struktur og udvikler de allerede eksisterende forestillinger og holdninger. Det betyder at man får ting eller situationer til at passe til den forståelse, man har i forvejen. Dette bekræfter det kendte og trygge, og giver erfaring om, at man kan forme og ændre sin omverden.

Akkommodation er at man løbende ændre på sig selv – sin måde at tænke på og opfatter sig selv og verden på. Dette sker når nye erfaringer ikke kan indpasses i en hidtidig forståelse og man dermed må ændre på sine behov og hidtidige forståelse.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home