Naturfag.

Sunday, May 14, 2006

Småkravl i skovbunden.



Photobucket - Video and Image Hosting





Jeg har igennem de sidste to net perioder været på småkravlsjagt, for at få en forståelse for hvilke småkravl, der lever i skovbunden. På den måde har jeg fået en førstehåndsoplevelse, og det har mine dagplejebørn også. Jeg har skaffet de nødvendige materialer til udarbejdelse af kartoffelfælderne, derved har jeg givet børnene en mulighed for at få stimuleret deres sanser. Der er blevet lavet kartoffelfælder, og vi har med stor interesse fulgt op på det dagligt, ved bl.a. at se til fælderne.

Børnene har deltaget aktivt i denne aktivitet, og de har fået en konkret oplevelse med småkravl. Jeg har givet børnene tid og mulighed for, at de kan tilegne sig nye færdigheder, og at de har oplevet en engageret og inspirerende voksen. Jeg har hjulpet børnene med at fastholde deres oplevelser og erfaringer, samt vi har set på billeder af dyrene både fra bøger og for vores foto. På denne måde er der jo også dokumentation for vores aktivitet.


I børn dyr & natur af Bent Leicht Madsen, forlaget Børn og unge, 1 udgave 6 oplag fra 1996, findes groft skitseret:

Rigtige insekter: De har som voksen seks ben.

Edderkopper, mejer og mider: De har otte ben.

Tusindben: Har mange ben, men ikke tusinde. De har to par ben på hvertled.

Skolopender: De har et par ben på hvert led.

Krebsdyr: F.eks. vandlopper og bænkebidere.

Der er en meget vigtig forskel på insekterne og de andre:

Insekterne inddeles i en gruppe med fuldstændig forvandling - og en gruppe med en ufuldstændig forvandling.

Insektgruppen med den fuldstændige forvandling har en udvikling, der går æg – larve – puppe – og så æg igen.
Insekter vokser kun i larvestadiet og kommer ud af puppen i færdig størrelse. Fra den gruppe kender vi : Biller, fluer, hvepse, guldsmede m.m..

Den anden gruppe med ufuldstændig forvandling, de går gennem stadierne æg – nymfe – voksen. Her lægger nymfen en lille udgave af den voksne. Fra den gruppe kender vi græshopper, kakerlakker, guldsmede, ørentvist e m.m..
Med denne viden i baghovedet, bliver det meget spændene at se, hvad vi fanger i vores kartoffelfælder.

Photobucket - Video and Image Hosting

0 Comments:

Post a Comment

<< Home