Naturfag.

Monday, March 13, 2006

Husskade.


husskade
Originally uploaded by mrskarin913.

Biotop:
Den 13. marts 2006.

Her har jeg tegnet en husskade af efter en naturfører bog, som jeg har.
Den har en størrelse som en due, og dens hale er kileformet og metallisk skinnende sorte og hvide fjer.
Dens stemme er høj og den skrattede efter mig og børnene, i dag da jeg gik rundt omkring træet.
Det er faktisk en udbredt ynglefugl, som ofte er i åbne træer.
Dens føde består af insekter, småpattedyr, fugle samt æg fra fugle, frugt, bær, markfrugter og madrester der er smidt i naturen.

Jeg er ikke så glad for den, for om sommeren har jeg set den hoppe inde i min hæk, og gå fra rede til rede og spise småfuglenes æg. Det er ærgeligt, for det gør at antallet af småfugle bliver begrænset.

6 Comments:

At 4:03 AM, Blogger dortesophie said...

Hej Karin,

Du er ret god til at tegne synes jeg.

Jeg har hvert år de store Skader i min have og har set dem tage solsorte et par gange.

Mange hilsner
Dorte

 
At 5:53 AM, Blogger mrskarin913 said...

Hej Tommy.

Du har nok ret i, at skaden er med til at holde bestanden nede, de virker bare så barsk at den hopper fra gren til gren indtil der ikke er flere æg.

Karin.

 
At 5:57 AM, Blogger mrskarin913 said...

Hej Dorte.
Jeg har godt nok ikke set skaden tage en solsort, men en kobber metalstang med net til fuglene på har skaden fløjet væk med fra et af mine træer. Så skaden kan alligevel løfte noget i dens næb.

Jeg har btugt madpapir til at tegne fuglens omrids med, så jeg kan ikke selv tage hele æren.

Det er et dejligt fag natur, som passer fint til multimediet.

Der er mulighed for afveksling og fordybelse i dem begge.

De bedste hilsner herfra Karin.

 
At 3:31 AM, Blogger mrskarin913 said...

Hej Marianne.

Tak for din hilsen.

Jeg glæder mig til at få kikkeren i hænderne, og se hvilke levende væsner jeg kan få øge på?????

Jeg tager den med på naturweekenden i maj*LOL*

MVH Karin.

 
At 2:55 PM, Blogger Tine said...

This comment has been removed by the author.

 
At 2:58 PM, Blogger Tine said...

Ja, det er en flot tegning; og jeg synes, at skaden er en rigtig flot fugl. Det er synd, at den er så jaget, det er naturens gang, at den tager småfugle (det er der i øvrigt mange andre fugle, der også gør). Skaden gør det jo ikke for at være ond, men for at overleve. Tænk på, hvor mange dyr mennesker dræber årligt for at spise dem!! Jeg synes vi skal respektere og acceptere alle dyr i naturen, skaden gør på ingen måde skade. Undersøgelser viser, at der er masser af småfugle også i de områder hvor der er skader. Den er på ingen måde en trussel for småfugle bestanden. Skaden er en flot og interessant fugl!

 

Post a Comment

<< Home