Naturfag.

Sunday, May 14, 2006

Natursyn.

Mit natursyn har stor betydning, når jeg til daglig har med små børn at gøre, de er ved at danne sig nogle indtryk af, hvordan man agerer i naturen. Så ud fra dette, er det især vigtigt, at jeg er bevidst omkring mine handlinger i naturen.Jeg finder det vigtigt, at jeg er bevidst om, hvad jeg giver videre til næste generation, idet jeg tror, at når jeg starter i det små, så vil det brede sig stort senere.

Der er det antropocentriske natursyn(Centrum, ret til at udnytte naturen som ressource).

Det zoocentriske natursyn (Både dyr og mennesker har egenværdi, dyr skal behandles med omsorg og respekt).

Økocentriske natursyn (Naturen har en stor værdi og hver eneste skabning skal behandles med respekt, da alle er en del af en samlet helhed).

Jeg er lidt af hver af de tre natursyn, dette deler jeg med en stor del af befolkningen, jeg har et stort hjerte for dyrevælfærd, og jeg er ikke ligeglad med hvilket kød, jeg køber og spiser. Jeg er ikke glad for gensplejsning, og jeg mener, at det er forkert at gribe ind i naturens orden.

Det bekymre mig ofte, den måde vi mennesker her på jorden behandler denne, jeg tænker på forurening m.m.. her prøver jeg at sende gode værdier og holdninger med de kære børn, der under mine vinger.

Vi kan også bruge naturen til at tage os en pause, suge den friske luft til os, og nyde at være ude og mærke hvordan man bliver ladet op.

Når jeg vil lave en aktivitet med mine dagplejebørn, er det vigtigt at jeg ved hvad det handler om, at jeg gør mig gode overvejelser inden vi går i gang.

Vi arbejder jo også ud fra læreplaner i dag, og deri er der jo nogle lærringsmål. Så er det jo godt at kunne kokumenter, hvilke mål jeg har.

4 Comments:

At 2:17 AM, Blogger lilian said...

Hej Karin
Ha' en rigtig god lejrtur her på fredag - og pas nu på 'krybet' derude i skoven....

Hej fra Lilian

 
At 12:47 PM, Blogger mrskarin913 said...

Hej Lilian.

Tak for din hilsen, jeg er da noget spændt på denne lejrtur, men er god til at tilpasse mig, så det skal nok blive sjovt.

Ida er jo en dejlig naturformidler, så det er op til mig selv - hvad jeg vil tage til mig. For muligheden er der, og det skader jo ikke at flytte noget viden*LOL*

 
At 12:48 PM, Blogger mrskarin913 said...

Hej Johanne.

Jeg kan berolige dig, jeg skærer ikke tænder, og de klapre ikke - da det er mine "naturlige" *LOL*

 
At 12:55 PM, Blogger mrskarin913 said...

Hej Johanne.

Det er dejligt, at lave noget med børnene, som kan kombinere job og studier. Børnene er hverdag hos mig, så det skal da ske noget i forhold til serviceloven og læreplaner.*LOL*
det gør bestemt ikke noget at de er godt med når de skal i børnehave. "MINE små pus skal da klare sig godt"
MVH Karin.

 

Post a Comment

<< Home