Naturfag.

Monday, April 17, 2006

En Biotop er god til at sikre et naturforløb i pædagogisk arbejde.

Det lille barn lærer mere gennem de første leve år end resten af livet, det er her barnet skal blive et helt menneske, fra at være 100 % afhængige af mor, far og andre voksne, til gennem udvikling og læring, at blive en kompetent og mindre afhængige af voksne. Drivkraften i denne udvikling er barnets nysgerrighed, forestillingsevne og fysiske udvikling.

Jeg finder, det meget vigtigt at barnet får mulighed for i denne aldersgruppe, som jeg til daglig arbejder med de 0 til 3 årlige, at lærer gennem de gøremål og den kommunikation der er i hverdagen. Idet jeg ser, at det er i de tidligere erfaringer, som barnet danner, der er med til at give en baggrund for dets kommunikation og senere sproget.

Barnet bruger sine erfaringer i sit liv til at danne forestillingsbilleder (her tænker jeg også på, at barnet danner et indre billede), og de erfaringer vil barnet afprøve i forhold til omgivelserne.


Da jeg har erfaringer med, at hvis små børn skal have en meningsfuld kommunikation i en her og nu situation, så kræver det, at jeg som voksne kan være nærværende, indlevende og også konkret, samt sørge for at aflæse det lille barns signaler og fagter. For i forhold til min inddragelse af så små børn i min biotop og naturfagsprojekt, er det virkelig med den viden i baghovedet, da jeg har forsøgt at være lyttende, iagttagende, bestemt også nysgerrig efter hvad barnet var i gang med eller forsøgte at udtrykke og kommunikere. Min erfaring er, at der næsten altid er en ide med det barnet gør, og meget ofte hænger det sammen med, noget barnet lige har oplevet eller måske har oplevet dagen før.

De aktiviteter - jeg har lavet med børnene i min biotop - har været overskuelige, enkle og meningsfulde for barnet. Jeg har faktisk gentaget denne aktivitet over flere gange, for at give det lille barn mulighed for at kunne følge med i, hvad det enkelte barn har oplevet, og derved hvilken læring barnet har fået. Det er noget, jeg har pivoteret højt for at mine dagplejebørn kan få fornemmelsen for den proces med, at man som barn er med til at iagttage et område over en periode og på forskellige årstider.
Lugte til jorden, prøve at rode i bladene, og se de små spirer, børnene lærer at passe på dem, så de kan vokse op. Vi vil følge nogle af de små spirer, og se hvilke der vokser op. Det vil sikkert være blandt de oplevelser, der bliver hængende i et barns erindringen, som noget dejligt og varmt, som man har oplevet sammen med en voksen.

Under denne proces har barnet haft mulighed for at føle på jorden, bladene grenene, om det var glat? Ru, vådt, tyndt kan det gå i stykker? Lugter det? Er det grønt? jeg blev ved imens barnets koncentreration var der, og fik på den måde en fælles oplevelse med det enkelte lille barn.


Jeg har bevidst lavet aktiviteterne meget overskuelige, enkle og meningsfulde for barnet, og så har jeg faktisk gentaget denne aktivitet over flere gange, for at give det lille barn mulighed for at kunne følge med i, hvad det enkelte barn har oplevet, og derved hvilken læring barnet har fået. Det er noget, jeg har pivoteret højt for mine dagplejebørn, at de kunne få fornemmelsen for den proces med, at man som barn er med til at værne om naturen og at passe på de forskellige vækster og dyr, der lever i vores fri natur. Jeg tror, at det er blandt de oplevelser, der bliver hængende i et barns erindringen, som noget dejligt og varmt, som man har oplevet sammen med en voksen.

Noget af det jeg også fandt vigtigt, var at sørge for at inddrage forældrene, ved at jeg fortalte dem om, hvad jeg havde gang i af aktivitet for deres barn, for at de havde mulighed for at følge op på emnet, med at snakke med deres barn og det at være i naturen m.m..

Jeg har også haft børnene med på biblioteket for at hente bøger, der var på de 0-3 årliges stadie. Det er ikke meget, der er skrevet til så små børn, men jeg fandt alligevel noget anvendeligt. Disse bøger er blevet anvendt til højtlæsning, og til at starte med at snakke om planter, også hvad man skal værne om, og i det hele taget på hvilken måde ,vi kan passe på de små planter, som er i vores natur.

I denne bogen (af, Se det spire af Ralf Efraimsson side 7 og 8. Høst og Søns Forlag København 1977), har jeg læst for børnene, og jeg har vist dem billederne. Da vi i naturfaget også er igang med bogen (Natur og miljø i pædagogisk arbejde af Lasse Tomas Edlev. Munksgaard Danmark, København 2004) så har jeg jo bestemt anvendt den meget set i forhold til, at jeg som den voksne og ansvarlige for dagens aktiviteter, har kunne se et godt formål med at kunne anvende og kombinere de daglige aktiviteter med børnene, og min viden fra mit studie.



Image hosting by Photobucket

3 Comments:

At 4:55 AM, Blogger dortesophie said...

Hej Karin

Det er en rigtig fin blog du har lavet og det er sjovt at følge lidt med.

Jeg ville ønske vi også havde haft en blog da jeg havde naturfag. Du har det hele samlet et sted. Hvis du kigger dine indlæg igennem fra start til slut viser det en masse natur oplevelser og gode ideer til aktiviteter, samt ikke mindst dine egne reflektioner

I en evt ansøgning til andet job, hvis du måtte ønske det på et tidspunkt, kan du jo bare i ansøgningen linke til både din multimedieblog og naturfagsblog, de giver jo et god billed af hvem du er.

Vi snakkes.

Mange hilsner

Dorte

 
At 8:41 AM, Blogger mrskarin913 said...

Hej Dorte.

Det er bare dejligt at høre fra dig, du er lidt af en "storesøster" for os(hverken i år eller størrelse), men det er dejligt at vide, at du er der lidt længere fremme, lidt endnu.

Jeg tror, du har ret i dine synspunkter ang. det at søge job, det kan da ikke skade, at kunne vise hvad vi har arbejdet med.

Jeg er også heldig, at have fået begge mine ønsker for grenvalg opfyldt.

De bedste hilsner herfra.
Karin.

 
At 12:43 AM, Blogger mrskarin913 said...

Hej Maja.

Jeg har på fornemmelsen af, at børnene nyder, det lige så meget som jeg.
Tak for din hilsen, det er sjovt at høre fra dem, der lige er inde på min blog.

 

Post a Comment

<< Home