Naturfag.

Sunday, April 16, 2006

Biotop iagttagelser.


Når jeg roder i jorden, så finder jeg også regnorme, og det er jeg glad for. Det skal ses i lyset af, at jeg ved, at regnorme er meget vigtige for vores natur. Regnormen spiser døde blade og laver dem om til muld, den graver lange gange i jorden, som så giver luft til træernes rødder, som vi jo ved, at det har de godt af, for så kan træerne jo ånde. Det har træerne brug for ellers dør de.
En regnorm har et hoved, en mund, et hjerte og en tarm på samme måde, som vi mennesker har.
(Kilde: En tur i skoven af Henrik Liberkind og Preben Kirkholdt, fra forlaget Klematis 1995 1. oplag side ingen nr. men i starten af bogen). Ligesom sneglene er en regnorm tvekønnet. Hvilket betyder, at de både er han og hun på samme tid, og det har den fordel at to regnorme, der møder hinanden kan parre sig, hvis de vil. Der skal altid to regnorme til at parre sig, selv om den både er en han og en hun.

Regnorme er leddelte og lever i gange i fugtig jord, under løv og mos. Spiser døde plantedele og organisk stof i jorden. De tåler ikke dagslys eller udtørring, ånder gennem huden og drukner ikke i vand. De kønsmodne dyr har et bælte, et opsvulmet parti om kroppen på den første tredjedel, hvor ægkokonerne dannes. Ca. 20 arter i Danmark. (Små dyr i skoven, Gyldendal)Skovregnorm, Lúmbricus rubéllus, 10-12 cm lang. De større arter regnorme lever dels af de organiske stoffer i jorden, dels visne blade, som de trækker lidt ned i deres gange. Deres ekskrementer, der består af jord, ses ofte på jordoverfladen. (Hvad finder jeg i skoven, Politikkens Naturbibliotek)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home