Naturfag.

Saturday, April 15, 2006

Påskelørdag i min biotop.

Dato 15.april 2006. Tid 15.30 for mine iagttagelser i min biotop.

Hvad ser jeg:(Synssansen)
Solen skinner, en tør skovbund, 2 ryttere komme på stien, en mand på en scooter, en nærmest selvlysende sommerfugl, fugle som solsorten, gråspurve og jeg tror det var mejse. En humlebi.fluer.

Hvad hører jeg:(Høresansen)
Fuglene, biler i det fjerne, snak/samtale bag plankeværket, toget.

Hvad lugter jeg(Lugtesansen)
Skovbunden, jorden.

Hvad føler jeg:(Følesansen)
En tilfredshed og at have god tid.

Hvad smager jeg:(Smagesansen)
Intet.

Hvad møder jeg der er levende:
En humlebi, 2 ryttere komme på stien, en mand på en scooter, en nærmest selvlysende sommerfugl, fugle som solsorten, gråspurve og jeg tror det var mejse. En humlebi, fluer. Orme.

Hvad er anderledes siden sidst:
Temperaturen, humlebien, sommerfuglen, fluerne, stemmer bag plankeværket fra mennesker og ikke mindst var det tydeligt at fuglenes fløjt var mere talstærkt og kraftigt.Småkravlet og ormene myrerne som var godt i gang.Jeg havde utrolig god tid og den brugte jeg med glæde flittigt.

Hvem har jeg mødt:
Jogger. 2 ryttere komme på stien, en mand på en scooter, en nærmest selvlysende sommerfugl, fugle som solsorten, gråspurve og jeg tror det var mejse. En humlebi.fluer. Orme.

Hvad er der, som jeg vil noter yderlig ned:
Temperaturen 11,8´C
Jeg var alene derovre medbragt skovl, balje kamera og mine papir til at skrive ned på, og ikke mindst har jeg god tid, hvilket så bliver brugt til mange gode iagttagelser og at lede efter småkravl. Det undre mig, at jeg ikke fandt spindelvæv, men det har måske noget med temperaturen at gøre for de edderkopper jeg fandt var ved og på træstammer, og de kom kun frem når jeg åbnede for barken m.m.
Jeg løftede en sten og fandt en orm og andre små småkravl derunder.
Jeg gik hjem efter 50 min. Jeg følte, at jeg nu havde en del materialer og oplevelser til mit naturfag, og det er jo ikke så ringe på en påskelørdag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home