Naturfag.

Wednesday, March 29, 2006

Glimt af svampene på den gamle træstub den 28.marts.

Biotop:

Her er lige en opdatering af den gamle træstups svampevækst. Efter nogle dages regnvejr og højere temperatur er svampene blevet større og farven er blevet mere brunlig.
Den 22. marts kan du på denne blog se hvordan svampene da så ud, og på den måde sammenligne væksten på de 6 dage. Jeg synes, der er sket meget. Se her.



Jeg har ledt i mine bøger, og det som kommer nærmest, er en gul lædersvamp(Stereum Hirsutum), som vokser på løvtræsstubbe og - stammer. Det har et blødt læderagtigt frugtlegeme og ofte muslingeform. Hvilket kan passe på de svampe, jeg her har.Den minder også meget om (Stereum sanguinolentum) en lignende blødende lædersvamp, som har et brunligt frugtlag, der bliver blodrødt ved beskadigelse. De er begge i familie med Poresvampe (Polyporaceae).

3 Comments:

At 4:19 AM, Blogger mrskarin913 said...

Hej Johanne.

Tak for hilsen og i lige måde, det er altid hyggeligt at mødes.

Det med dekoration må vente, for jeg får brug for at følge dem, da jeg ikke har fundet andre på min biotop.

 
At 4:27 AM, Blogger Ida Guldager said...

Hej Karin!

Har du et bud på hvilken svamp det er du har fundet?

VH
Ida

 
At 12:36 PM, Blogger mrskarin913 said...

Hej Ida.

Jeg har ledt i mine bøger, og det som kommer nærmest, er en gul lædersvamp(Stereum Hirsutum), som vokser på løvtræsstubbe og - stammer. Det har et blødt læderagtigt frugtlegeme og ofte muslingeform. Hvilket kan passe på de svampe, jeg her har.
Den minder også meget om (Stereum sanguinolentum) en lignende blødende lædersvamp, som har et brunligt frugtlag, der bliver blodrødt ved beskadigelse.
De er begge i familie med Poresvampe (Polyporaceae).

 

Post a Comment

<< Home