Naturfag.

Saturday, June 03, 2006

Uge 22 på Midtgård.

Photobucket - Video and Image Hosting

I denne uge har jeg haft mine 4 dagplejebørn med på Midtgård, vi har været der om dagen, og så er vi gået hjem sidst på eftermiddagen, derefter er børnene blevet hentet af deres forældre.

Her i Esbjerg har vi en beboer- og Aktivitetsgård som kaldes Midtgård, det er et fritidskulturelt tilbud for børn, unge og voksne. Dette betyder at alle er velkomne på gården, det er gratis at komme som gæst på Midtgård, der er altid personale i åbningstiden som er fra kl.9.00 til 17.30 på hverdage- torsdag til kl. 22.00 lørdage og søndage fra kl. 13.00 til 16.30.

Personalet er sammensat af personer med forskellige praktiske/pædagogiske Baggrund. Personalet har ikke opsynspligt overfor dette stedts brugere, så derfor er det vigtigt, at de mennesker, som bruger stedet, kan passe sig selv og kan holde aftaler. Det siger næsten sig selv, at man skal overholde stedets husorden.

Rammerne er et økologisk landbrug med mange forskellige dyr, hvor årstidernes skiften kan ses, og det afspejles i dagligdagens aktiviteter. Det er vigtigt, at man har respekt for dyrene og naturen i området, men det synes jeg giver sig selv. Jeg føler mig meget velkommen der, og stemning på stedet finder jeg god, omgangen med personalet og de andre besøgende finder jeg let.

Jeg har igennem mange år - fra dengang der her var en gammel gård, og da vi fik en ny gård - og så til nu kommet der meget. De børn der igennem årnene har været med migpå Midtgård, de har altid vist en glæde ved at skulle herover.

Der er en labytint, der er lavet af lærketræer, på et af billederne kan i se en dreng Rasmus løbe inde i labyrinten sammen med hans moder- for hun var med til forældre dag torsdag eftermiddag og aften her på Midtgård- det er en duft af lærketræer, og når jeg går inde i denne labyrint, fornemmer jeg lærketræet og dets duft. I denne aktivitet fornemmede jeg, at Rasmus var meget opmærksom og opslugt, denne aktive handling med at løbe i labyrinten, og at det foregik i et konkret materiale, det får mine tanker hen til, det jeg har læst om i "Se Her! Om børns opmærksomhed og pædagogens rolle af Ulla Fischer og Bent Leicht Madsen, forlaget Børn og Unge/pædagogisk Centrum. 2001, 2.rev.udgave side 115".

0 Comments:

Post a Comment

<< Home