Naturfag.

Friday, March 17, 2006

Hvad er det?????Insektspor på træets blade.


Her er et egeblad, som jeg har fundet i min biotop her i formiddags; men hvad er det, som er på dette blad?


I dag den 22. marts var jeg ved at læse i min lille håndbog fra politikens "Familien i naturen efterår og vinter", her tror jeg, at jeg fandt svaret på, hvad der er på dette blad.
De små opsvulmede udvækster, er dannet af træets/plantens eget væv og kaldes galler, det er forårsaget af forskellige insekter.
De kugleformede galler er ret imponerende og kan opnå en diameter på 2 cm., og det kan være, disse her er forårsages af stor galæblehveps. Det er ikke altid helt nemt at bestemme, hvilke insekter der her er tale om, for der er flere forskellige insekter, der sætter disse ædespor. Oplysningerne har jeg fundet i politikens små håndbøger, familien i naturen efterår og vinter.Skrevet af Thomas Bille og Leif Schack- Nielsen.1. udgave, 1. oplag 2003.Side 20 om Galler og Miner.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home