Naturfag.

Thursday, April 20, 2006

Kartoffelfælden dagen efter at den blev sat ud i naturen.

Image hosting by Photobucket

I dag den 20. april 2006 var de 3 største dagplejebørn meget spændte på at komme ud i min have, for vi skulle jo ud og se til den kartoffelfælde, som børnene havde lavet og gravet ned dagen i forvejen se her.

Vi var spændte på at se, hvad der muligvis var i de to fælder, og der var en lille snegl i den ene fælde, og Cecilies ansigtudtryk var sjovt at se, da hun opdagede sneglen.
Mine dagplejebørne er under 2 år, og de har bare fået så meget ud af den aktivitet.
Vi har også læst i Små grønne Fingre af Mette Østergaard fra forlaget Ascheoug, 1. udgave, 1. oplag side 54. Her beskrives også, hvordan man kan lave kartoffelfælden, og de billeder der er i den bog, kunne jeg se, på de kære dagplejebørn at det var noget de kunne genkende. Vi fik en god snak om de billeder. Bagefter gik vi ud i haven, og her så vi vores egen kartoffelfælde igen og igen, så mon ikke sneglen flygter inden i morgen*LOL*.

Det får mig til at tænke på at en oplevelse har tre faser:

1 en oplevelsesfase
2 en undersøgelsesfase
3 en reflektionsfase

Jeg er bevidst om at børns oplevelse i naturen, hvor de har noget konkret materiale(her kartoffelfælden) SÅ GENNEMLEVER DERES OPMÆRKSOMHED TRE FASER, DOG IKKE I SAMME TEMPO, OG IKKE UDEN AT SPRINGE FREM OG TILBAGE UNDERVEJS I PROCESSEN.

Dette har jeg læst om i følgende bog:
Se Her, Om børns opmærksomhed og pædagogens rolle, af Ulla Fischer og Bent Leicht Madsen, forlaget Børn & Unge, / Pædagogisk Centrum, 2.rev. udgave, 1. oplag, 2001, side 130.

4 Comments:

At 10:43 AM, Blogger asterix915 said...

Hej Karin

En sjov måde at fange dyr på. Og så med materiale fra naturen. Det er sikkert noget børnene finder spændende.

Lone

 
At 10:58 AM, Blogger mrskarin913 said...

Hej Lone.

Det er vild spændende at ramme en aktivite, der lige fanger børnene. Det er de 3 største børn, som går meget op i det. Flere gange om dagen er de forbi de to steder, hvor kartoffelfælden er anbragt.

MVH Karin.

 
At 1:45 AM, Blogger Helen said...

Hej Karin

Jeg kom lige forbi din blog....*S*

Jeg blev meget glad for at se, at du bruger din viden fra multimedie til formidling af naturfaglige aktiviteter. Du har små .gif animationer, og du har uploaded dem Photobucket :)- Ja, kun en person med hånværket i orden kan gøre sådan noget :)).

For øvrigt: I år har jeg fundet en ny adresse, hvor man kan uploade animationer(og meget mere). Den "ødelægger" ikke animationen, sådan som Photobucket kan finde på at gøre, hvis det er en "tung" animation. Stedet er http://easy2upload.net/

Mange hilsner
Helen

 
At 4:38 AM, Blogger mrskarin913 said...

Hej Helen.

Jeg blev bare så glad, da jeg lige så din hilsen, og dine gode råd om den ny adresse, hvor man kan uploade animationer(og meget mere).

Det vil jeg prøve næste gang, for jeg kan godt lide animationer, der kan man få meget med på lidt plads:)

Tak for dine pæne ord.

MVH Karin.

 

Post a Comment

<< Home